بینابدان گلن سس
یکشنبه, 14 فروردين 1401
بینابدان گلن سس (مقاله منتشر شده درگاهنامه بناب‌شناسی، شماره ۱)   دکتر ح. م. صدیق  ... ادامه مطلب ...
IMAGE داستان های حماسی کوراوغلو
یکشنبه, 14 فروردين 1401
کوراوغلو   داستان های حماسی کوراوغلو با مقدمه و نظارت فنی دکتر ح. م. صدیق انتشار... ادامه مطلب ...
شماره 12: «مرا ببوس»، «گل اوپ منی» و «آچیل سحر» ترانه لری نین شاعرلری
یکشنبه, 11 ارديبهشت 1401
«مرا ببوس»، «گل اوپ منی» و «آچیل سحر» ترانه لری نین شاعرلری دکتر ح. م. صدیق «مرا... ادامه مطلب ...
پیشگفتاری بر دیوان همای مشکینی
یکشنبه, 14 فروردين 1401
مقدمه   آن چه زیر دست خواننده است، مجموعه ی اشعاری است از شاعری متعهد، متدین و... ادامه مطلب ...
IMAGE اعطای نشان عالی خدمت به دکتر حسین محمدزاده صدیق
پنج شنبه, 30 فروردين 1397
پنجشنبه 17 اسفند 1396 مراسم جشن با شکوه استقلال کانون مردم‌نهاد وکلای دادگستری در... ادامه مطلب ...
IMAGE اهمیت چاپ جدید سنگلاخ در موضوع اشعار ترکی و فارسی
جمعه, 03 دی 1395
(پژوهشنامه‌ی خاورشناسی نسخه (شش‌ماه نامه)، ج 16، ش 42، سال 2016 م.) دوچنت دکتر اسرافیل... ادامه مطلب ...
IMAGE مصاحبه‌ی شمس نگار با دکتر ح. م. صدیق به مناسبت سال یونس امره
چهارشنبه, 30 فروردين 1396
سؤال اول: با توجه به این که یکی از موارد مورد پژوهشی و کتب منتشره حضرتعالی درحوزه... ادامه مطلب ...
IMAGE مصاحبه با دکتر ح. م. صدیق، ترکی‌پژوه و محقق خستگی‌ناپذیر
پنج شنبه, 21 مرداد 1395
چندی پیش در آستانه‌ی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (اردیبهشت 1395) مصاحبه‌ای با... ادامه مطلب ...
IMAGE انتشار مجموعه شعر «آنا تبریز» سروده رامین عسکریان
شنبه, 23 دی 1396
مجموعه شعر «آنا تبریز» سروده‌ی دکتر رامین عسکریان با مقدمه‌ی دکتر ح. م. صدیق توسط... ادامه مطلب ...
IMAGE انتشار مجموعه شعر «باشینی اوجا توت ائینالی داغیم» سروده بهمن پورباقری
چهارشنبه, 20 دی 1396
مجموعه شعر «باشینی اوجا توت ائینالی داغیم» سروده‌ی بهمن پورباقری (حسرت) در 96 صفحه... ادامه مطلب ...
IMAGE Nəsiminin məzhəb, məslək və milli mənsubiyəti
جمعه, 15 آذر 1398
Qeyd. Dekabrın 5-də Bakıda "Nəsimi 650: haqqın carçısı" mövzusunda beynəlxalq elmi-praktik konfrans keçirilib. Həmin konferansda Prof.... ادامه مطلب ...
Nəsiminin Qəzəlinin Şərhi
جمعه, 17 آبان 1398
Nəsiminin Qəzəlinin Şərhi   Prof. Hüseyn M. Sədiq – f.e.d Tehran Pedaqoji İnstitutunun pensiyaya çıxmış professoru    ... ادامه مطلب ...
IMAGE کلمه قصار استاد دکتر ح. م. صدیق (در مواجه با بداخلاقان)
شنبه, 04 آبان 1392
در مواجهه با افراد و گروه هایی که هتاکی و بی ادبی و بداخلاقی خط مشی آنان است باید... ادامه مطلب ...
نگرشهای تو زندگی‌ات را رقم می‌زند
جمعه, 11 مرداد 1392
وقتی بشارتی نیست - 50 -  زماني كه انسان متوجه شود راهي كه در زندگي پيش روي او است،... ادامه مطلب ...
IMAGE دانلود دکلمه‌ی غزلی از حکیم محمد فضولی
شنبه, 15 فروردين 1394
شعر فارسی: حکیم ملا محمد فضولی ترجمه ترکی: حسین دوزگون - دکلمه: شاهرخ نخعی حجم: 5... ادامه مطلب ...
IMAGE دانلود موسیقی مکتب مولویه - نی‌نوازی
دوشنبه, 17 آذر 1393
دانلود نی‌نوازی صوفیان مولویه حجم 10 مگابایت DOWNLOAD برای موارد بیشتر اینجا کلیک... ادامه مطلب ...
IMAGE ترجمه‌ی منظوم ترکی چند شعر امام خمینی (ره)
یکشنبه, 30 فروردين 1394
اشعار امام خمینی (ره) توسط دکتر حسین محمدزاده صدیق در سالهای  1368 تا 1370 ترجمه... ادامه مطلب ...
IMAGE ابو العلاء معرّی‌نین «فخریّه» قصیده‌سی‌نین تورکجه ترجمه‌سی
پنج شنبه, 29 اسفند 1392
دوقتور ح. م. صدیق عرب ادبیاتینا چوخ قدیم زمانلاردان رغبت بسله‌میشدیر. من اؤزۆم 1346... ادامه مطلب ...
IMAGE حبیب ساهر، حسین دوزگونون باخیشیندا
سه شنبه, 04 ارديبهشت 1397
نعمت مسگری حبیب ساهر چاغداش دورده بلکه ده آذربایجانین ان بؤیوک، ان گوجلو، ان... ادامه مطلب ...
IMAGE تحلیل فولکور در آثار دکتر صدیق (‌از دیدگاه زبان و محتوا) - قسمت دوم
یکشنبه, 14 دی 1393
فاطمه بهرامی صالح قصه های کچل    این مجموعه که به نام دنیای قصه‌ی بچه‌ها چاپ شده... ادامه مطلب ...
IMAGE مشروطیت دؤنمینده فعالیت گؤسترن نسیم شمال
پنج شنبه, 16 مرداد 1393
دکتر ح. م. صدیق ملک الشعرای بهار بیر شعرینده دئییر: احمدای سید اشرف خوب بود،... ادامه مطلب ...
IMAGE یک روز در خاف (سفرنامه) قسمت چهارم
چهارشنبه, 11 تیر 1393
دکتر ح. م. صدیق فولکلورپژوه خافی دوستان همراه، عصر ساعت 7 از نگهبان موزه‌ی... ادامه مطلب ...
IMAGE مخزن الاسرار نظامی با ترجمه‌ی منظوم ترکی ابوالفضل حسینی (حسرت)
سه شنبه, 07 بهمن 1393
مثنوی «مخزن الاسرار» اثر نظامی گنجوی با ترجمه‌ی منظوم ترکی «دکتر سید ابوالفضل... ادامه مطلب ...
IMAGE منتخب الخاقانی فی کشف حقایق عرفانی (بیرینجی بؤلوم)
یکشنبه, 26 آبان 1392
مولف: ملا عبدالله زنوزی - تورکجه‌یه چئویرن: دکتر حسین محمدزاده صدیق. اؤن سؤز... ادامه مطلب ...
IMAGE سخنرانی دکتر ح. م. صدیق پیرامون ادبیات عاشیقی آذربایجان در فرهنگسرای مهر
شنبه, 25 مهر 1394
فرهنگسرای مهر در اولین جلسه سلسله برنامه های جستاری در موسیقی به بررسی تخصصی... ادامه مطلب ...
IMAGE سنگلاخ، گنجواژه‌ی امیر علیشیر نوایی
شنبه, 25 بهمن 1393
متن سخنرانی دکتر حسین محمدزاده صدیق در همایش امیر علیشیر نوایی. مشهد مقدس،... ادامه مطلب ...
سالشمار زندگی استاد شهریار
شنبه, 12 مرداد 1392
در این جا سالشمار زندگی و حیات ادبی شهریار را بر کتاب می‌افزایيم. این سالشمار را... ادامه مطلب ...
شهريار و بولود قاراچورلو سهند
شنبه, 12 مرداد 1392
مقاله‌ی «شهریار و سهند» درباره‌ی روابط ادبی شهریار با حماسه‌پرداز بلندآوازه‌ی... ادامه مطلب ...
IMAGE «خسرو و شیرین» نظامی و «فرهاد و شیرین» امیر علیشیر نوایی
یکشنبه, 06 ارديبهشت 1394
دکتر ح. م. صدیق («سهند» هفته‌لیگیندن بیر قطعه- سال 1374) هفته‌لیگیمزده «نظامی... ادامه مطلب ...
IMAGE مراغه‌لی اوحدی و تبریزلی صائب
پنج شنبه, 03 ارديبهشت 1394
دکتر ح. م. صدیق (سهند هفته‌لیگی‌نین ادبی یازیلاری - چهارشنبه 17 خرداد 1374- شماره 257)... ادامه مطلب ...
تورکجه شعر بیلگیسی - بئشینجی درس
شنبه, 12 مرداد 1392
تک هجالي قوشغولار  بئله‌ليکله بحث لريميزده شعريميزين جوت هجالي قاليبلاري‌نين... ادامه مطلب ...
تورکجه شعر بیلگیسی - دؤردونجو درس
شنبه, 12 مرداد 1392
جوت هجالي اؤلچولو شعرلرده دوراقلار جدولي  1.     دؤرد هجالي اؤلچو: 2+2 1+3 3+1  ... ادامه مطلب ...
شرح منظوم چهل کلام
جمعه, 08 مرداد 1400
شرح منظوم چهل کلام (سروده ی حریمی) (شاعر قرن ۱۲)   هدیه ی دکتر صدیق در آستانه ی عید... ادامه مطلب ...
حسین دوزگونون شعری (شهید «ثقة الاسلام»ین خاطره‌سینه)
شنبه, 23 فروردين 1393
دوغوم (شهید «ثقة الاسلام»ین خاطره‌سینه) - 1 – اَشْهَدُ اَنَّ عَلیًّ وَلیُّ الله... ادامه مطلب ...
IMAGE عکس دسته جمعی اختتامیه همایش علیشیر نوایی
سه شنبه, 28 بهمن 1393
دکتر ح. م. صدیق عضو هیئت علمی همایش امیر علیشیر نوایی (دانشگاه فردوسی مشهد، بهمن 1393)... ادامه مطلب ...
IMAGE گزارش تصویری از کنگره جهانی جاده ابریشم در دانشگاه استانبول
جمعه, 10 آبان 1392
استاد دکتر صدیق روز پنجشنبه عصر پس از پایان کنگره جهانی جاده ابریشم واقع در... ادامه مطلب ...
IMAGE لوح تقدیر کنگره جهانی جاده ابریشم- دانشگاه مدنیت استانبول
چهارشنبه, 15 آبان 1392
لوح تقدیر کنگره جهانی جاده ابریشم دانشگاه مدنیت استانبول آبان ماه 1392 ادامه مطلب ...
IMAGE لوح تقدیر هشتمین کنگره تورکولوژی دانشگاه استانبول
چهارشنبه, 17 مهر 1392
لوح تقدیر هشتمین کنگره جهانی تورکولوژی به استاد دکتر حسین محمدزاده صدیق مهرماه 1392 ادامه مطلب ...
IMAGE معرفی کتابخانه دکتر حسین محمدزاده صدیق
جمعه, 11 مرداد 1392
كتابخانه‌ی وقفی استاد، كتابخانه‌ای است كه بنیانش از سال 1334 شكل گرفت. یعنی از... ادامه مطلب ...
شماره 12: نیمه پنهان هستی
یکشنبه, 11 ارديبهشت 1401
به یاد استاد ناظر بیوک ملایی عقل ورق ورق بگشت، عشق به نکته یی رسید / طائر زندگی برد... ادامه مطلب ...
شماره 12: ناظر شرفخانه ای از نگاه دیگران
یکشنبه, 11 ارديبهشت 1401
ناظر شرفخانه ای از نگاه دیگران   زنده یاد یحیی شیدا شاعر، ادیب و روزنامه نگار... ادامه مطلب ...

مجموعه‌ مقالات رسالات فارسي موسيقي در كتاب «رسالات موسيقي» در سال 1379 منتشر شد.

اگرچه رسالات موسيقي به فارسي، نسبت به رسالات تركي اندك است ولي داراي اهميت شايان در روند پيدايي و تكامل علم موسيقي در ايران به شمار مي‌رود.
تا كنون اثر مستقلي كه بررسي و معرفي اين مجموعه را بر عهده داشته باشد، منتشر نشده است. ما در اين وجيزه، تلاش خواهيم كرد آنچه را كه از سده‌ي ششم به اين سوي در رابطه با «علم موسيقي» نگاشته شده است، به كوتاهي معرفي كنيم.
ذكر تأسّف‌انگيز اين نكته لازم است كه بسياري از رسالات موسيقي فارسي، هنوز به صورت نسخ خطي در مخازن كتابخانه‌هاي داخل و خارج محفوظ‌اند و اميدواريم، تلاش ما، انگيزه‌اي براي احياء اين نسخ نيز باشد.
برخي از اين رساله‌ها را در اين مجموعه براي اول بار است كه معرفي مي‌كنيم و در جاي خود به آن اشاره خواهيم كرد.

1-4. استخراج الاوتار في الدائره
اثر محمد بن احمد ابوريحان بيروني خوارزمي (362- 430 هـ ) دانشمند رياضي‌دان ايران و منسوب به تركان خوارزمشاهي كه اثر خود را در دانش موسيقي و علم ادوار و احتساب اعداد نگاشته است.

2-4. دانشنامه
ابوعلي سينا از نخستين كساني است كه در علم موسيقي به زبان فارسي اثري مكتوب از خود به يادگار نهاده است. ابن سينا در اغلب دانش‌هاي زمان خود دست داشت و القابي مانند شيخ الرّئيس، حجّت الحق، شرف الملك و امام الحكم به او داده‌اند. وي در سال 370 هـ . در روستايي نزديك بخارا در يك خانواده‌ي تركي زبان ايراني به دنيا آمده و در سال 428 هـ . در همدان از دنيا رفت. پدرش از مردم بلخ بود و مادرش خاتوني از روستاي افشنه نزديك بخارا بود. ابوعلي در 10 سالگي قرآن را از حفظ داشت و نزد ابوعبدالله ناتلي منطق و هندسه و نجوم آموخت و در 18 سالگي به چنان مقام علمي و آوازه‌ دست يافت كه براي معالجه‌ي شاهِ عيّاش ساماني دعوت به دربار شد. پس از معالجه‌ي او، رئيس كتابخانه‌ي دربار شد. در اواخر عمر در همدان وزير صدر اعظم شمس الدين و رئيس كتابخانه‌ي ديوان او شد و همانجا بمرد.
از ابن سينا در علم موسيقي سه رساله به عربي و يك رساله به فارسي بر جا مانده است:«كتاب الارثماطيقي و الموسيقي» و نيز «كتاب المدخل الي صناعة الموسيقي» از رسالات عربي اوست. بخش انجامين كتاب «شفا» نيز در علم موسيقي است و رساله‌ي فارسي وي در فرجام «دانشنامه‌ علايي» آمده است. مي‌توان گفت كه اغلب نويسندگان رسالات فارسي در تأليف رسالات خود،‌ آن را مد نظر داشته‌اند و گاهي عيناً يا با توضيح و افزايش و كاهش مطالب آن را نقل كرده‌اند.
دانشنامه‌ در اصل از مقدمه، سه مقالت و خاتمه تشكيل يافته است. مقدمه چنين شروع مي‌شود:
«خواجه رئيس ابوعلي الحسين بن عبدالله بن سينا رحمة الله عليه مي‌گويد كه . . .»
همين جمله نشان مي‌دهد كه احتمالاً «رساله‌ موسيقي» دانشنامه را بعدها، علاقه‌مندان ابن سينا تدوين كرده‌اند. كهن‌ترين نسخه‌ي خطي آن نيز كه تا روزگار ما برجاي مانده است، مربوط به قرن نهم هجري است. برخي‌ها حدس زده‌اند كه بخش موسيقي دانشنامه را احتمالاً شاگرد او «ابوعبيدالله‌جوزجاني» از قول استاد خود به رشته‌ي تحرير در آورده باشد.
در اين رساله، در مقدمه در جملات فشرده و سخته و سنجيده، «تأليف» و «ايقاع» تعريف مي‌شود. 
نويسنده‌ هدف از آموزش علم موسيقي را تبحّر در «تأليف الحان» يا آهنگ سازي مي‌داند و «علم تأليف» را از شعب علوم رياضي مي‌شمارد زيرا كه «احوال نغمات» قابل بحث در علم رياضي بوده است.
موضوع «علم تأليف» در نظر وي نغمت و تركيب‌پذيري آن است، همان است كه امروزه كمپوزسيون، دانش تركيب نغمات در سيطره‌ي نظامي موزون گفته مي‌شود.
تأليف در علم موسيقي داراي چهار تركيب فني است:
1. تأليف الحان در معناي آهنگ سازي بديع و ارائه‌ي اشعار ملحون كه اغلب شعرا از آن برخوردارند. مانند رودكي در فارسي و فضولي در تركي كه علم الحان داشتند. 
2. تأليف نغم يا گردآوري نغمات و آهنگ‌ها. 
3. تأليف كامل كه يكي از اصناف چهارده‌گانه‌ي تصانيف قديمي و علم آن‌هاست.
4. تأليف لحني كه در معناي تركيب نغمات و يا تدوين و تكميل آهنگ است.

در همين مقالت آلات تلحيني را در دوگونه بررسي مي‌كند و مي‌گويد:
«بهري از آن چنان است كه از بهر هر نغمتي آلتي ساخته‌اند. چنانكه چنگ و شاهرود. و بهر ديگر چنان است كه اندر يك آلت بسياري از نغمت‌ها توان آوردن چون بربط و طنبور.»
قسمت پاياني يا «خاتمه‌»ي رساله سر فصل‌هايي دارد كه هر كدام را جداگانه تعريف مي‌كند و انواع آن‌ها را باز مي‌گويد. نظير:
1. ترعيد (مرغول يا نغمه‌هاي متوالي با فاصله‌ي بسيار اندك- noling).
2. تمزيج (اختلال اصوات- mixture of sound)
3. تشقيق (جداسازي پرده‌ها- separate)
4. تركيب (آميزش با نغمه‌هاي اصلي- combination)
5. توصيل (كاهش فاصله- conjunction)
6. تقصير (كوتاه ساختن- brevity)
7. تبديل (جابجائي- substitution)
8. تضعيف (دوبرابر ساختن- redoubling)

مقالت سوم و خاتمه را در واقع بايد دنباله‌ي مقالت ايقاع دانست.
در تعريف «ايقاع» مي‌گويد كه:
«موضوع او زمان‌هاست كه اندر ميان نغمه‌ها اوفتد و نقره كه يكي به يكي شوند و اندر حال وزن ايشان و ناوزني ايشان نگاه كنند. غايت آن نهادن لحن‌هاست.»
تعبير نهادن لحن‌ها يا تأليف الحان را امروزه «آهنگ سازي» مي‌گوييم. لحن در لغت داراي معناهايي نظير: سخن، آهنگ اداي كلام، لهجه‌ي بيان و گويش خاص، سهو و خطا در اعراب كلمه و تلفظ كلمه آمده است. ولي معناي اصطلاحي آن در تجويد، در قرائت قرآن، تطويل در آنچه بايد مقصود ادا شود و قصر در آنچه بايد كشيده شود، بوده است. ظاهراً ابن سينا اول بار اين واژه را در معناي آهنگ و سرود و در معناي فني موسيقايي آن بكار برده است.
مبحث «ايقاع» در دانشنامه به گستردگي رسالات بازپسين نيست ولي از انواع آن نظير خفاف، ثقال، خفيف، منفصل و متصل به تمامي سخن مي‌گويد و در پايان، اوزان ايقاعي را با افاعيل عروض رو در رو مي‌نهد و پس از ذكر چند نمونه مي‌گويد:
«مر اين را تفصيل دراز است كه اندر اين كه آمديم ياد نشايد كردن، پس اينجا بر اين اقتصار كنيم كه اشارتي است.»
مقالت سوم در رساله‌ي موسيقي دانشنامه بحث توليد الحان است. 

3-4. مجمل الحكمه
رساله‌ي مجمل الحكمه، در واقع برگردان فارسي «الرسالة الخامسه» اثر اخوان الصّفاست كه ترجمه‌ي آن به خواجه نصيرالدين طوسي منسوب است. نخستين بار اين رساله را مرحوم تقي بينش با مقابله‌ي چهار نسخه‌ي خطي معتبر در سال 1371 در مجموعه‌ي «سه رساله‌ي فارسي در موسيقي» چاپ كرد.1 آن مرحوم در باب تعيين تاريخ ترجمه‌ي رساله مي‌گويد:
« اگر چه معلوم نيست در چه تاريخي اين متن به فارسي ترجمه شده است ولي وجود نسخه‌هايي از آن . . . كه در قرن هفتم هجري كتابت شده است، ثابت مي‌كند كه بايد مدتي قبل از آن تاريخ صورت وجود يافته باشد.»2
مترجم در صدر رساله عنوان «رساله‌ي چهارم» نوشته است. اين بدان جهت است كه در علوم قديم، علم رياضي چهاربخش بود و بخش چهارم «موسيقي» نام داشت. سه بخش ديگر حساب (= ارثماطيقي)، هندسه و نجوم بود.
اين رساله‌ي كم حجم با تعريف زيبايي از موسيقي بدين صورت آغاز مي‌شود: 
«بدانك موسيقي تأليفي است كه وضع حكما از نهادن آن ارواح حيواني راست نه اجسام (حيواني) را كه از آن نصيبي نيست.»3
و سپس موسيقي را به عنوان يك صناعت به شيوه‌ي ابن سينا مورد بحث قرار مي‌دهد و به شرح نوع‌هايي كه براي موسيقي ساخته‌اند، مي‌پردازد و با بحث پيرامون «تخريج نفس ناطقه» سخن خود را پايان مي‌دهد.
در متن رساله بحثي مستوفي در كيفيت توليد صوت و اصوات ناشي از قرع آمده است و اصوات را به انواع: عظيم، صغير، سريع، بطئي، حاد، بم، جهير و كوتاه و اصوات متصل و منفصل تقسيم مي‌كند.
اخوان الصّفا و خلّان الوفا در اواخر سده‌ي چهارم هجري با ايده‌ي خرافات زدايي از اسلام، به صورت انجمن و سازماني مخفي با شركت ابوالحسن علي زنجاني، ابو احمد مهرجاني، زيد بن زمانه، ابو سليمان محمد بيستي و عوفي تشكيل شد. اعضاء اين سازمان، به تأليف رسالات فلسفي و مقابله با متكلمين پرداختند و 52 رساله به آن‌ها منسوب است كه به «رسائل اخوان الصّفا» معروف شده است و همانگونه كه گفتيم مجمل الحكمة پنجمين رساله‌ي اين مجموعه به شمار مي‌رود و «الرسالة الخامسة من القسم الرياضي في الموسيقي» نام دارد.
مقايسه و مطالعه‌ي تطبيقي برگردان فارسي مجمل الحكمه با متن عربي «الرسالة الخامسة» نشان مي‌دهد كه مترجم فارسي، برخي از فصول آن را حذف كرده است. مانند فصل‌هاي: 
• في تأثير الامزجة بالاصوات.
• في ان الحركات الافلاك نغمات كنغمات العيدان.
• في تناسب الاعضاء علي الاصول الموسيقيه.
• في ذكر الربعات.

مترجم تأكيد مي‌كند كه مقصود از نشر ترجمه‌ي اين رساله، تعليم غنا نيست، بلكه هدف «معرفت نسبت‌ها و كيفيت‌ تأليف» است.

4-4. آداب خنياگري
آداب خنياگري را كه باب سي‌ و ششم از «قابوسنامه» را تشكيل مي‌دهد، مي توان از نخستين نگاشته‌ها در موضوع خود، به فارسي به شمار مي‌آورد. عنصر المعالي كيكاوس (م.462- هـ .) اين اثر را براي فرزند خود گيلانشاه نوشته است. 
در آن اصطلاحات موسيقايي فارسي نظير خسرواني، راه‌گردان، راه سبك، خفيف، سرود، زخمه، فراقي، وصالي، ملامت، عتاب، حسب حال وقتي، پرده‌ي باده، عراق، عشاق، زيرافكنده، بوسليك، بسته مگوي و جز آن به كار رفته است و نشان مي‌دهد كه عنصر المعالي هم با مسائل نظري موسيقي و هم با موسيقي عملي آشنا بوده است.
قابوسنامه گر چه اهميت و ارزش ادبي و لغوي دارد، داراي بدآموزي‌هاي نابخشودني نيز هست و خلقيات دربارهاي فئودالي و برده‌داران برخي از مناطق ايران را در قرون وسطي در بر دارد.

5-4. فصوص روحاني
تأليف «شيخ نجم الدين» كه تنها آگاهي ما پيرامون آن مطلبي است كه در رساله‌ي «بهجت الرّوح» در باب او داريم. آنجا كه مؤلف در باب دوم، «در اقاويل بعض از حكماء در اين علم و چگونگي آن و آداب اكتساب» گويد:
«. . . اما شيخ العارفين و قطب الحق و اليقين شيخ نجم الدين در فصوص روحاني در به هم رسيدن اين علم شرحي متين به سلك تحرير كشيده كه بعيد نسبت والله اَعلَم بِحَقيقة الحال.»4
وي همان شيخ عبدالله بن محمد مكّني بن ابوبكر و معروف به شيخ نجم الدين دايه، از عرفاي بزرگ قرن هفتم و از شاگردان شيخ نجم الدين‌كبري است كه در سال 617 هـ . به هنگام حمله‌ي مغول، از خراسان به همدان و از آنجا به اردبيل رفت و سپس روانه‌ي «قيصريه» در آناتولو شد و به خدمت سلطان علاءالدوله كيقباد سلجوقي رسيد و در سال 620 در شهر سيواس كتاب «مرصاد العباد» را به نام وي تصنيف كرد.
وي با مولوي رومي و صدرالدين قونيوي معاشر بود و در سال 645 هـ . وفات كرد. 
اين رساله جزء رسالات مفقوده به حساب مي‌آيد.
6-4. برگردان‌هاي فارسي از الادوار
مولانا صفي الدين اورموي (613- 693 هـ .) بزرگترين نظريه‌پرداز موسيقي جهان اسلام معروف به اعجوبه‌ي هنر، آثار خود را به دو زبان عربي و تركي بر جاي گذاشته است. در ميان اين آثار، كتاب «الادوار في حل الاوتار» (= دورها و مقام‌هاي موسيقي) از اهميتي شايان برخوردار است و قرن‌ها به عنوان كتاب درسي تدريس مي‌شده است و شرح‌ها و ترجمه‌هاي فارسي چندي از آن بر جاي است كه يكي از شرح‌هاي مهم آن از عبدالقادر مراغه‌اي است.
از اين اثر ارزنده، بلكه يگانه اثر معروف تاريخ موسيقي اسلامي، تا كنون سه برگردان فارسي نيز باز شناخته شده است:
1. ترجمه‌اي شيوا كه نسخه‌اي از آن در كتابخانه‌ي ملك به شماره‌ 2/381 نگهداري مي‌شود و احتمالاً در زماني نزديك به عصر مؤلف ترجمه شده است و همان برگردان منسوب به قاضي عمادالدين يحيي است. 
2. ترجمه‌اي از سده‌ي دهم كه نسخه‌اي از آن در توبينگين (or.oct.2854) محافظت مي‌شود.
3. ترجمه‌اي از سوي ميرزا محمد اسماعيل بن ميرزا جعفر اصفهاني كه در سال 1296 انجام گرفته است و از آن تا كنون چهار نسخه‌ي خطي موجود در كتابخانه‌هاي دانشگاه تهران، شهيد مطهري و مجلس معرفي شده است.

اين برگردان‌ها بر اساس متن تركي و عربي در 15 فصل به فارسي در آمده‌اند. شرح‌هاي «الادوار» را به عربي و تركي در جلد ديگر ياد خواهيم كرد.

7-4. رساله‌ي چنگ
از سراج الدين قمري خوارزمي (م. 635 هـ .) كه آن را به نظم و نثر مسجع ساخته است. رساله در موضوع آواز خوش و غم‌انگيز چنگ است كه چگونگي حالات و هيجانات دروني انسان را مي‌توان در آن پديد آورد. از اين رساله يك نسخه‌ي استنساخ شده در سال 745 به خط نسخ ريز آراسته در موزه‌ي تاشكند به شماره‌ي 4021 نگهداري مي‌شود و هنوز به جهان علم شناسانده نشده است.

8-4. خلاصة الافكار في معرفة الادوار
خواجه شهاب الدين عبدالله بن محمود صرّاف صيرفي تبريزي معروف به خنياگر متوفي و مدفون در چرنداب تبريز (م. 753 هـ .) منسوب به اويس و خطاط و موسيقيدان معروف كه خط و موسيقي را پيش ياقوت مستعصمي و او نيز از صفي الدين اورموي فراگرفته بودند.5 
خنياگر تبريزي اين اثر را براي اويس خلق كرده است. او، هم در خط و هم در موسيقي مخترع چند شيوه بوده است. از جمله اختراع خط مثني منسوب به او است. مرحوم تربيت مي‌گويد:
«شجره‌هاي خوشنويسان آذربايجان و اكثر خطاطين ايران به صيرفي منتهي مي‌شود و محمد بندگير تبريزي از تلامذه‌ي اوست. چند كتابه از اين دو استاد و شاگرد بي‌بدل در آذربايجان بوده است كه شبيه و نظير در عالم نداشته است.»6
در تبريز عمارت معروف علائيه را كه در سال 742 هـ . به اتمام رسيده «عمارت استاد شاگرد» مي‌نامند و از آن جهت چنين گويند كه بعضي از خطوط طرف شرقي آن را شاگرد صيرفي نگاشته است.
رساله‌ي «خلاصة الافكار» خنياگر تبريزي بر اساس «الادوار» صفي الدين اورموي نوشته شده است. جلال همايي گويد كه نسخه‌اي از آن را در كتابخانه‌ي ثقه الاسلام تبريز ديده، رونويسي كرده و به عباس اقبال داده است و چند خط از آن را نقل مي‌كند. از جمله در مثال براي گواشت:
«گواشت دايره‌ي هفتاد و يكم اصفهان است در طبقه‌ي دهم و آن را اصفهانك و گواشت نيز خوانند.»

9-4. درّة التاج لغزّة الدباج
علامه قطب الدين محمود بن عياد الدين مسعود شيرازي در سال 634 ولادت يافت و در نزد پدرش تحصيل كرد و سپس به خدمت نجيب الدين علي بن بوزگوش صدفي معروف رسيد و در جواني به مراغه رفت و پيش خواجه نصير تحصيل كرد و «اشارات» ابن سينا را پيش او آموخت و از آنجا به تبريز رفت و در اين شهر به تأليف آثارش پرداخت و در سال 710 در تبريز وفات يافت.
قطب الدين شيرازي از علماي بزرگ موسيقي است كه در عمل بدان نيز مهارت داشته و رباب را به استادي مي‌نواخت و به تركي و عربي و فارسي شعر مي‌گفت صاحب تأليفات معتبري است. اثر نامبرده عبارت است از:
درّة التّاج لغرّة الدباج معروف به انموذوج العلوم كه آن را به خواهش امير دباج تأليف كرده است. امير دباج را سلطان محمد خدابنده در سال 706 هـ . شكست داد و بر امارت وي نقطه‌ي پايان نهاد.
كتاب درّة التاج شامل يك مقدمه، پنج جمله و يك خاتمه است. جمله‌ي چهارم كتاب «علم اوسط» نام دارد كه شامل مباحث اصول اقليدس، هيئت مجسطي، ارثماطيقي يا خواص اعداد، موسيقي يا علم الحان است. بخش موسيقي فن چهارم از جمله‌ي چهارم و خود داراي يك مقدمه و پنج مقاله است:
• مقاله‌ي اول: در ده فصل، شامل معني حدّث و لو احق آن و ذكر شكوكي كه متأخران بر احوال متقدمان در آن باب ايراد كرده‌اند و وجوب آن‌ها.
• مقاله‌ي دوم: اقسام نسبت اعداد و استخراج ابعاد و نسبت آن‌ها كه تابع نسبت مقادير اوتار بود و مراتب در تاليم و تنافر و اسامي هر يك در ده فصل.
• مقاله‌ي سوم: در اضافات ابعاد به يكديگر و فاصله داشتن بعضي و بيان اصول و انواع جموع در ده فصل.
• مقاله‌ي چهارم: در بحث عود و اجناس از آن در يازده فصل.
• فصل پنجم: در ايقاع و ادوار آن در هفت فصل خاتمه در اثبات و اشارات به كيفيت ثبت الحان.

از درّة التّاج نسخه‌هاي خطي باارزشي وجود دارد و نسخه‌ي مطبوعي نيز از آن در دست است.
قطب الدين شيرازي پيرو صفي الدين اورموي بوده و خود را شاگرد او مي‌دانسته است ولي ايراداتي بر آراء صفي الدين گرفته است كه عبدالقادر مراغه‌اي به آن‌ها جواب داده و قطب الدين را متهم به نادانشي در علم موسيقي كرده است. مثلاً گفته است:
«تحقيق اين فن كس را ميسر نيست كه جامع باشد بين العلم و العمل»7 
و يا او را به «ملتفت نبودن عِلميات اين فن» متهم كرده است. نثر درّة التّاج مصنوع و سرشار از اصطلاحات و لغات دور از ذهن مانند لفظ «ادمان» در معناي استمرار و غيره است.

10-4. مغني‌نامه
اكنون ديگر روشن شده است كه خواجه حافظ شيرازي با موسيقي عملي نيز پيوند داشته است و موسيقي‌دان بوده است و گذشته از آنكه قرآن را به صوت حسن قرائت مي‌كرده در مجالس عرفا هم آوازه‌خواني پيشه داشته است. گذشته از 172 غزل وي كه 69 اصطلاح موسيقي در آن‌ها بكار رفته، منظومه‌اي به بحر متقارب در مدح شاه منصور در تضمين سه بيت از نظامي گنجوي در 66 بيت سروده است كه به مغني‌نامه معروف است.

پي‌نوشت‌ها:
1- بينش، تقي. سه رساله‌ي فارسي در موسيقي، مركز نشر دانشگاهي تهران، 1371.
2- همان، ص 32.
3- همان، ص 47.
4- بهجت الروح، ص 25.
5- تربيت، محمد علي. دانشمندان آذربايجان، تهران، 1314، ص 238.
6- همان.
7- مقاصد الالحان، ص 65.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید