بینابدان گلن سس
یکشنبه, 14 فروردين 1401
بینابدان گلن سس (مقاله منتشر شده درگاهنامه بناب‌شناسی، شماره ۱)   دکتر ح. م. صدیق  ... ادامه مطلب ...
IMAGE داستان های حماسی کوراوغلو
یکشنبه, 14 فروردين 1401
کوراوغلو   داستان های حماسی کوراوغلو با مقدمه و نظارت فنی دکتر ح. م. صدیق انتشار... ادامه مطلب ...
شماره 12: «مرا ببوس»، «گل اوپ منی» و «آچیل سحر» ترانه لری نین شاعرلری
یکشنبه, 11 ارديبهشت 1401
«مرا ببوس»، «گل اوپ منی» و «آچیل سحر» ترانه لری نین شاعرلری دکتر ح. م. صدیق «مرا... ادامه مطلب ...
پیشگفتاری بر دیوان همای مشکینی
یکشنبه, 14 فروردين 1401
مقدمه   آن چه زیر دست خواننده است، مجموعه ی اشعاری است از شاعری متعهد، متدین و... ادامه مطلب ...
IMAGE اعطای نشان عالی خدمت به دکتر حسین محمدزاده صدیق
پنج شنبه, 30 فروردين 1397
پنجشنبه 17 اسفند 1396 مراسم جشن با شکوه استقلال کانون مردم‌نهاد وکلای دادگستری در... ادامه مطلب ...
IMAGE اهمیت چاپ جدید سنگلاخ در موضوع اشعار ترکی و فارسی
جمعه, 03 دی 1395
(پژوهشنامه‌ی خاورشناسی نسخه (شش‌ماه نامه)، ج 16، ش 42، سال 2016 م.) دوچنت دکتر اسرافیل... ادامه مطلب ...
IMAGE مصاحبه‌ی شمس نگار با دکتر ح. م. صدیق به مناسبت سال یونس امره
چهارشنبه, 30 فروردين 1396
سؤال اول: با توجه به این که یکی از موارد مورد پژوهشی و کتب منتشره حضرتعالی درحوزه... ادامه مطلب ...
IMAGE مصاحبه با دکتر ح. م. صدیق، ترکی‌پژوه و محقق خستگی‌ناپذیر
پنج شنبه, 21 مرداد 1395
چندی پیش در آستانه‌ی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (اردیبهشت 1395) مصاحبه‌ای با... ادامه مطلب ...
IMAGE انتشار مجموعه شعر «آنا تبریز» سروده رامین عسکریان
شنبه, 23 دی 1396
مجموعه شعر «آنا تبریز» سروده‌ی دکتر رامین عسکریان با مقدمه‌ی دکتر ح. م. صدیق توسط... ادامه مطلب ...
IMAGE انتشار مجموعه شعر «باشینی اوجا توت ائینالی داغیم» سروده بهمن پورباقری
چهارشنبه, 20 دی 1396
مجموعه شعر «باشینی اوجا توت ائینالی داغیم» سروده‌ی بهمن پورباقری (حسرت) در 96 صفحه... ادامه مطلب ...
IMAGE Nəsiminin məzhəb, məslək və milli mənsubiyəti
جمعه, 15 آذر 1398
Qeyd. Dekabrın 5-də Bakıda "Nəsimi 650: haqqın carçısı" mövzusunda beynəlxalq elmi-praktik konfrans keçirilib. Həmin konferansda Prof.... ادامه مطلب ...
Nəsiminin Qəzəlinin Şərhi
جمعه, 17 آبان 1398
Nəsiminin Qəzəlinin Şərhi   Prof. Hüseyn M. Sədiq – f.e.d Tehran Pedaqoji İnstitutunun pensiyaya çıxmış professoru    ... ادامه مطلب ...
IMAGE کلمه قصار استاد دکتر ح. م. صدیق (در مواجه با بداخلاقان)
شنبه, 04 آبان 1392
در مواجهه با افراد و گروه هایی که هتاکی و بی ادبی و بداخلاقی خط مشی آنان است باید... ادامه مطلب ...
نگرشهای تو زندگی‌ات را رقم می‌زند
جمعه, 11 مرداد 1392
وقتی بشارتی نیست - 50 -  زماني كه انسان متوجه شود راهي كه در زندگي پيش روي او است،... ادامه مطلب ...
IMAGE دانلود دکلمه‌ی غزلی از حکیم محمد فضولی
شنبه, 15 فروردين 1394
شعر فارسی: حکیم ملا محمد فضولی ترجمه ترکی: حسین دوزگون - دکلمه: شاهرخ نخعی حجم: 5... ادامه مطلب ...
IMAGE دانلود موسیقی مکتب مولویه - نی‌نوازی
دوشنبه, 17 آذر 1393
دانلود نی‌نوازی صوفیان مولویه حجم 10 مگابایت DOWNLOAD برای موارد بیشتر اینجا کلیک... ادامه مطلب ...
IMAGE ترجمه‌ی منظوم ترکی چند شعر امام خمینی (ره)
یکشنبه, 30 فروردين 1394
اشعار امام خمینی (ره) توسط دکتر حسین محمدزاده صدیق در سالهای  1368 تا 1370 ترجمه... ادامه مطلب ...
IMAGE ابو العلاء معرّی‌نین «فخریّه» قصیده‌سی‌نین تورکجه ترجمه‌سی
پنج شنبه, 29 اسفند 1392
دوقتور ح. م. صدیق عرب ادبیاتینا چوخ قدیم زمانلاردان رغبت بسله‌میشدیر. من اؤزۆم 1346... ادامه مطلب ...
IMAGE حبیب ساهر، حسین دوزگونون باخیشیندا
سه شنبه, 04 ارديبهشت 1397
نعمت مسگری حبیب ساهر چاغداش دورده بلکه ده آذربایجانین ان بؤیوک، ان گوجلو، ان... ادامه مطلب ...
IMAGE تحلیل فولکور در آثار دکتر صدیق (‌از دیدگاه زبان و محتوا) - قسمت دوم
یکشنبه, 14 دی 1393
فاطمه بهرامی صالح قصه های کچل    این مجموعه که به نام دنیای قصه‌ی بچه‌ها چاپ شده... ادامه مطلب ...
IMAGE مشروطیت دؤنمینده فعالیت گؤسترن نسیم شمال
پنج شنبه, 16 مرداد 1393
دکتر ح. م. صدیق ملک الشعرای بهار بیر شعرینده دئییر: احمدای سید اشرف خوب بود،... ادامه مطلب ...
IMAGE یک روز در خاف (سفرنامه) قسمت چهارم
چهارشنبه, 11 تیر 1393
دکتر ح. م. صدیق فولکلورپژوه خافی دوستان همراه، عصر ساعت 7 از نگهبان موزه‌ی... ادامه مطلب ...
IMAGE مخزن الاسرار نظامی با ترجمه‌ی منظوم ترکی ابوالفضل حسینی (حسرت)
سه شنبه, 07 بهمن 1393
مثنوی «مخزن الاسرار» اثر نظامی گنجوی با ترجمه‌ی منظوم ترکی «دکتر سید ابوالفضل... ادامه مطلب ...
IMAGE منتخب الخاقانی فی کشف حقایق عرفانی (بیرینجی بؤلوم)
یکشنبه, 26 آبان 1392
مولف: ملا عبدالله زنوزی - تورکجه‌یه چئویرن: دکتر حسین محمدزاده صدیق. اؤن سؤز... ادامه مطلب ...
IMAGE سخنرانی دکتر ح. م. صدیق پیرامون ادبیات عاشیقی آذربایجان در فرهنگسرای مهر
شنبه, 25 مهر 1394
فرهنگسرای مهر در اولین جلسه سلسله برنامه های جستاری در موسیقی به بررسی تخصصی... ادامه مطلب ...
IMAGE سنگلاخ، گنجواژه‌ی امیر علیشیر نوایی
شنبه, 25 بهمن 1393
متن سخنرانی دکتر حسین محمدزاده صدیق در همایش امیر علیشیر نوایی. مشهد مقدس،... ادامه مطلب ...
سالشمار زندگی استاد شهریار
شنبه, 12 مرداد 1392
در این جا سالشمار زندگی و حیات ادبی شهریار را بر کتاب می‌افزایيم. این سالشمار را... ادامه مطلب ...
شهريار و بولود قاراچورلو سهند
شنبه, 12 مرداد 1392
مقاله‌ی «شهریار و سهند» درباره‌ی روابط ادبی شهریار با حماسه‌پرداز بلندآوازه‌ی... ادامه مطلب ...
IMAGE «خسرو و شیرین» نظامی و «فرهاد و شیرین» امیر علیشیر نوایی
یکشنبه, 06 ارديبهشت 1394
دکتر ح. م. صدیق («سهند» هفته‌لیگیندن بیر قطعه- سال 1374) هفته‌لیگیمزده «نظامی... ادامه مطلب ...
IMAGE مراغه‌لی اوحدی و تبریزلی صائب
پنج شنبه, 03 ارديبهشت 1394
دکتر ح. م. صدیق (سهند هفته‌لیگی‌نین ادبی یازیلاری - چهارشنبه 17 خرداد 1374- شماره 257)... ادامه مطلب ...
تورکجه شعر بیلگیسی - بئشینجی درس
شنبه, 12 مرداد 1392
تک هجالي قوشغولار  بئله‌ليکله بحث لريميزده شعريميزين جوت هجالي قاليبلاري‌نين... ادامه مطلب ...
تورکجه شعر بیلگیسی - دؤردونجو درس
شنبه, 12 مرداد 1392
جوت هجالي اؤلچولو شعرلرده دوراقلار جدولي  1.     دؤرد هجالي اؤلچو: 2+2 1+3 3+1  ... ادامه مطلب ...
شرح منظوم چهل کلام
جمعه, 08 مرداد 1400
شرح منظوم چهل کلام (سروده ی حریمی) (شاعر قرن ۱۲)   هدیه ی دکتر صدیق در آستانه ی عید... ادامه مطلب ...
حسین دوزگونون شعری (شهید «ثقة الاسلام»ین خاطره‌سینه)
شنبه, 23 فروردين 1393
دوغوم (شهید «ثقة الاسلام»ین خاطره‌سینه) - 1 – اَشْهَدُ اَنَّ عَلیًّ وَلیُّ الله... ادامه مطلب ...
IMAGE عکس دسته جمعی اختتامیه همایش علیشیر نوایی
سه شنبه, 28 بهمن 1393
دکتر ح. م. صدیق عضو هیئت علمی همایش امیر علیشیر نوایی (دانشگاه فردوسی مشهد، بهمن 1393)... ادامه مطلب ...
IMAGE گزارش تصویری از کنگره جهانی جاده ابریشم در دانشگاه استانبول
جمعه, 10 آبان 1392
استاد دکتر صدیق روز پنجشنبه عصر پس از پایان کنگره جهانی جاده ابریشم واقع در... ادامه مطلب ...
IMAGE لوح تقدیر کنگره جهانی جاده ابریشم- دانشگاه مدنیت استانبول
چهارشنبه, 15 آبان 1392
لوح تقدیر کنگره جهانی جاده ابریشم دانشگاه مدنیت استانبول آبان ماه 1392 ادامه مطلب ...
IMAGE لوح تقدیر هشتمین کنگره تورکولوژی دانشگاه استانبول
چهارشنبه, 17 مهر 1392
لوح تقدیر هشتمین کنگره جهانی تورکولوژی به استاد دکتر حسین محمدزاده صدیق مهرماه 1392 ادامه مطلب ...
IMAGE معرفی کتابخانه دکتر حسین محمدزاده صدیق
جمعه, 11 مرداد 1392
كتابخانه‌ی وقفی استاد، كتابخانه‌ای است كه بنیانش از سال 1334 شكل گرفت. یعنی از... ادامه مطلب ...
شماره 12: نیمه پنهان هستی
یکشنبه, 11 ارديبهشت 1401
به یاد استاد ناظر بیوک ملایی عقل ورق ورق بگشت، عشق به نکته یی رسید / طائر زندگی برد... ادامه مطلب ...
شماره 12: ناظر شرفخانه ای از نگاه دیگران
یکشنبه, 11 ارديبهشت 1401
ناظر شرفخانه ای از نگاه دیگران   زنده یاد یحیی شیدا شاعر، ادیب و روزنامه نگار... ادامه مطلب ...

مقدمه

 

آن چه زیر دست خواننده است، مجموعه ی اشعاری است از شاعری متعهد، متدین و اخلاق مدار به نام «علی فرضی زاده» که هما تخلص می کرد. وی که شغل مهندسی دارد و کارش با عدد و رقم و حجم و سطح و مانند آن است، از ذوق ادبی سرشاری نیز برخوردار است که گذشته از مجموعه ی حاضر منظومه ای با عنوان «پیر آغاجی» نیز زیر چاپ دارد.

مجموعه ی حاضر با یاد و نام خدا شروع می شود با شعری در قالب مثنوی:

آللاهین آدیله آچیم دفتری،

اونون آدی اولسون دیلیم ازیری.

آغاز هر کاری با نام خدا، عادت اصلی و بلکه ذاتی هر مسلمان است. در دوره های کلاسیک شعر ترکی و فارسی، هر کتابی اعم از منثور یا منظوم با تحمیدیه و نعت نبی اکرم و نیز مناقب مولای متقیان حضرت علی(ع) شروع می شد. در همه ی دیوان ها، این سنت سنیه مرسوم بوده است. حتی برخی شعرای عارف نیز که دست در امور باطن داشتند، به لحن و شیوه ی خاص خود، پیش از آغاز سخن یاد خدا می کردند. مثلا حکیم سید ابوالقاسم نباتی، دیوان فارسی خود راچنین شروع می کند:

نیست درین دفتر بی زیب وفر،

حمد خدا، نعت رسول ای پسر!

در عوض بسمله، در شمسه اش،

کرده رقم کلک قضا و قدر:

سوخت نباتی ز غم هجر یار،

نوسفران، الحذر و الحذر و الحذر.

آوخ که پیش از انقلاب افراد غرب زده، فضای شعر فارسی با تاثیرپذیری از تنوری های رو به اضمحلال نیچه و فروید و مارکس به پوچ گرایی و نیهیلیسم (nihilism) سوق دادند و به بهانه ی ساختار شکنی و نوسرایی، بیش از نیم قرن اشعار عجیب گناه آلودی انتشار دادند. این جا نیز غیرتمندان آذربایجان، مانند مرحوم شهریار به منجی شعر فارسی بدل شدند و آن را از ابتذال و زوال رهانیدند. به ضرس قاطع می توان ادعا کرد که هر ایرانی باسواد امروزه شعر «علی ای همای رحمت» آن مرحوم را می شناسد و ابیاتی از آن را از حفظ دارد، ولی هیچ سراینده ی نوپرداز مدعی شاعری به چنین مقامی دست نیافت.

باری هما، در مثنوی «آغازیه»ی خود زبان شعر خویش را با عطر نام های چهارده معصوم(ع) نیز معطر می سازد و سپس قطعه شعری با عنوان «یاحسین!» می آورد:

یا حسین! ائیله توجه من مسکینه قاپوندا،

گلمیشم بوسه وورام پرچم مشکینه قاپوندا.

یعنی بلافاصله، از شهید مظلوم کربلا یاد می کند و از سیدالشهدا طلب می کند که:

بو هما نین الینی توت کسیلن اللرین ایله،

بلکه نوکرلیک ائده عترت یاسینه قاپوندا.

و ارادت خود را به آن مظلوم شهید می رساند.

این گونه تعهد و اخلاق مداری پیوسته سبب می شود که قائل آن مشمول فضل و عنایت الهی گردد، راهش مفتوح شود و در تحقق آرزوهای این جهانی و سعادت اخروی توفیق حاصل کند.

سومین قطعه شعر این دفتر، غزلی است در سبک عراقی و به شیوه ی بیان غزل های مرحوم علی آقا واحد و اسلوب ادبی روان سرایی که عنوان «گؤزل» بر آن نهاده است:

کئچدی کونلومدن سنین آغ یوز، قارا خالین، گؤزل،

قالمادی بیر لحظه صبریم بیلمگه حالین گؤزل.

روند توصیف معشوق در این غزل چنان است که خواننده، فارغ از تو هم عشق مجازی، به حلول عشق حقیقی باور دارد که می گوید:

تانمادی دونیادا عاقللر سنین منزل گهین،

بیلمه دیلر حق یانیندا وار نه اجلالین گؤزل.

چهارمین قطعه شعر کتاب «شعر هفته ی دفاع مقدس» نام دارد که شاعر در آن با زبانی فاخر و حماسی از دفاع مقدس ما یاد می کند:

گئتدی جوان اوشاقلار میدان جنگه یکسر،

کرب و بلا شهیندن درس وفا آلانلار.

پیر خرد دئمیشدی یولداشلاریم اوشاقدی،

آینده ده من ایلن کفرون گؤزون اویانلار ...

پس از این قطعه شعر، بلافاصله باز «در شان و منزلت امام حسین(ع) شهید کربلا» غزلی با مطلع:

سس گلوب گؤیدن: باشون وئر، امتیاز آل، یاحسین!

عشق ایلن جان شیشه سینی داشلارا چال، یاحسین!

آورده است و سپس یک قطعه مثنوی رثایی با عنوان «نوحه ی کربلای معلا در حین بدرقه» نقل کرده است:

کربلا یولچولاری، یوللاروز هموار اولسون،

ای حسین زائری! خلاق سیزه یار اولسون.

این قطعه شعر نشانگر آن است که شاعر، روحیه ای مردمی اجتماعی دارد و خود را در جمع مردم و خادم آنان حساب می کند و در توصیف افراد صافی ضمیری که دلداده ی معشوق شاعر هستند، سخن ساز می کند.

هما از سرودن شعر مفید و باارزش این جهانی نیز غفلت نورزیده است. در باب حوادث زندگی هم شعر سروده است و در آن نیز خود را شاعری مردمی نشان داده است.

مثلا در نوروزیه ی خود می گوید:

بو یئنی ایلینیز گول گؤستریلسین،

عؤمور باخچاسیندا گئدیب گزه سیز.

هما قوشو جایناغیزدا اوتورسون،

نوروز دنیزینده دوشوب اوزه سیز.

این ویژگی مردمی، شاعر را وادار می کند که در سخن از هر موضوعی، از ضوابط اخلاقی سخن گوید و همگان را به سوی اندیشه در آفرینش کائنات و قصد و هدف از حیات طیبه فراخواند. در شعری با عنوان «گول و بولبول» می گوید:

گول دوردو دئدی بولبوله: ای نازلی نگاریم!

واردیر هوسیم تا یئته سن یاخشی خصاله.

شاعر، خواننده ی خود را از غفلت در احوال خود و کائنات بر حذر می دارد، او می داند که غفلت، سبب گم راهی و ضلالت است و پرده ای از جهل را پیش چشم آدمی می آورد. هشدار می دهد که در سفر پرطول و دراز این جهانی آذوقه و توشه برای آخرت بایسته است:

ای دل غافل! اویان، یاتما، کئچیر دور زمان،

باغلا ره توشه نی، اولما بو سفردن نگران.

چوخ عبادت ائله دین شوق بهشت وصلینه سن،

کاش بیر فکر ائده سن فلسفه و اصلینه سن.

هما به منظومه ی «حیدربابایه سلام» اثر مرحوم شهریار نیز نگاهی متلمذانه دارد و در اقتفای آن قطعه شعرهایی سروده است و در آن ها موضوع و محتوای اصلی و درونمایه ی شعر شهریار را که هاله ای ناستولوژیک (Nostalgie) و بازگشت به خویشتن پوشانده است. جانمایه ی اصلی شعر خود کرده است. مثلا در قطعه شعری که در موضوع انذار دایی خود از مهاجرت از روستا به شهر سروده، گوید:

بولاق قارشیندادی، چای قاباغیندا،

قت دوداغیندادی، چای قاباغیندا.

بال کره دن یئییب کئف داماغیندا،

اوشاقلار داغیلیب ائل سایاغیندا.

                                      کؤچمه دایی، بو کؤچمکده ثمر یوخ،

گئتمه دایی، بو گئتمکده اثر یوخ.

پیروی از مکتب «حیدربابا»، برکت سرودن منظومه ی «پیر آغاجی» را نیز بر او ارزانی داشته است. در این منظومه ی نسبتا بلند، همه ی ویژگی های این مکتب را پیش چشم داشته است. امروزه بیش از چهارصد نظیره بر این منظومه ی جهانی داریم که در کشورهای مختلف از ازبکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، عراق، ترکیه و حتی از سوی مهاجران ترک زبان کشورهای اروپایی سروده شده است. از ویژگی های این منظومه استفاده از وزن یازده هجایی با تقطیع 6+5، یاد خاطرات ایام کودکی، توصیف زندگی ساده ی روستایی، میل به ناتورالیسم (Naturalisme) و وصف طبیعت و ذکر ابیاتی در حکمت الهی و غیره است که همه ی نظیره سرایان را به خود خوانده است. هما نیز می گوید:

پیر آغاجی! ائللر سندن کئچنده،

سورولرین قویونلارین سئچنده،

اکینچیلر خشه – یونجا بیچنده،

                                                بیلدیرچینلر اوخویارمیش سگرمیش،

                                      فره لرین دالی سوره تؤکرمیش.

از منظومه ی «پیر آغاجی» چندین بخش در این کتاب نقل شده است و ان شاء الله پس از چاپ مستقل و جداگانه و تفصیلی آن، می توان بحثی مستوفی در ظرایف و دقایق زبانی و محتوایی آن کرد.

پیش از به پایان آوردن این مقدمه، به عرض می رسانم که اشعار فارسی موجود در این دفتر نیز، اغلب صبغه ی حکمت آمیز و آئینی دارد.

اشعار آئینی او، بسیار ساده، روان، پندآموز و هدایتگر است. او وقتی قلم بر دست گرفته، خود را موظف و مسئول دانسته است. وی دنباله روی همه ی اهل قلم تاریخ اسلام را پیشه ی خود کرده است.

این جانب، چاپ این کتاب را تبریک عرض می کنم و برای سراینده و نیز ناشر محترم آن توفیق روزافزون الهی مسئلت دارم.

ح. م. صدیق

تهران – 9/8/1399

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید